Winkelwagen
Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Ouders

Bij het praktijkdeel van de visles zijn vrijwilligers nodig om de kinderen te begeleiden bij het vissen en toe te zien op de veiligheid aan de waterkant. Hulp van ouders is daarbij welkom!

Na de biologieles in de klas komen de kinderen naar de waterkant, waar ze groepjes vormen en onder begeleiding twee uurtjes gaan vissen. Hierbij kunnen ouders een belangrijke rol spelen, zeker als er vanuit de hengelsportvereniging geen of weinig vrijwilligers beschikbaar zijn. Kunt u assisteren? Laat de leerkracht dat dan van tevoren weten. Bij voldoende ouders kan een visles zeker doorgaan!

Enkele aandachtspunten zijn goed om van tevoren door te nemen, bekijk ze hier.

Vervolg na de visles: korte cursus 'Vissen voor kids'

Veel kinderen zijn na een visles enthousiast geworden en willen vaker vissen. Helaas organiseren niet alle hengelsportverenigingen een vervolgcursus. Indien er ouders zijn die dit op zich willen nemen, dan wordt dit volledig ondersteund door Sportvisserij Nederland. Er is een kant-en-klare korte cursus beschikbaar, waarbij de deelnemende kinderen een gratis hengel en vistuigje krijgen!
Download hier de verkorte cursus 'Leer vissen met de vaste hengel'.

Vragen?

Voor vragen over helpen bij een visles, de vervolgcursus 'Leer vissen met de vaste hengel' en het aanvragen van gratis hengelmateriaal voor deze cursus kun je contact opnemen met Gerwin Gerlach van Sportvisserij Nederland via 030-6058400 of dit e-mailadres.

Aandacht voor het welzijn van de vis

Bij een visles wordt expliciet aandacht gegeven aan het welzijn van de vis. Kinderen leren dat ze een vis met natte handen moeten vastpakken, hoe ze deze voorzichtig moeten onthaken en daarna laag bij het water moeten terugzetten. Bij de visles gebruiken we weerhaakloze haakjes, om een vis snel en probleemloos te onthaken. Gevangen vissen die in een emmer of aquarium worden bewaard, zodat alle kinderen ze goed kunnen bekijken, verblijven daar slechts kortstondig. Zo wordt voorkomen dat vissen in ademnood raken.
Divide