Visles op jouw school

Ieder jaar worden vislessen georganiseerd op honderden scholen in Nederland. Bij een visles leert een echte vismeester je van alles over vis en vissen en ga je ’s middags ook nog eens met de hele klas naar de waterkant. Een visles is voor een school helemaal gratis en alle materialen die nodig zijn neemt de vismeester zelf mee. Elke leerling krijgt bovendien na afloop een goodiebag!

De visles in het kort

De visles bestaat uit twee delen: ruim een uur biologie in de klas en twee uur visexcursie aan de waterkant. Bij de biologieles leer je welke vissen in Nederland leven, hoe groot ze worden, wat ze eten, waarom waterplanten belangrijk zijn en nog veel meer. Je krijgt antwoord op al je visvragen en oefent met een zoekkaart van vissen. Daarna kun je bijna alle Nederlandse vissoorten herkennen! Voorafgaand aan de visexcursie leer je met behulp van een kunstvis en een hakensteker hoe je een vis goed onthaakt.

De visexcursie

Na de pauze ga je naar een viswater in de buurt van school om zelf te vissen. Hierbij krijgt de vismeester meestal hulp van vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportvereniging, die jullie leren hoe je een hengel inlegt, een gevangen vis met natte handen vastpakt, netjes onthaakt en daarna laag bij het water voorzichtig terugzet. Sommige vissen mag je even in een emmer of aquarium bewaren, zodat al je klasgenoten ze goed kunnen bekijken.

Visles op jouw school?

Wil jij de kinderen uit jouw klas meer laten weten over de onderwaterwereld én ze laten ervaren hoe leuk en spannend het is om te gaan vissen? Vraag dan aan je leerkracht om een visles aan te vragen! Onder de kop ‘Docenten’ is alle informatie én een aanvraagformulier te vinden. De visles is bedoeld voor groep 7 en 8 van de basisschool en groep 1 en 2 van het speciaal voortgezet onderwijs. De mooiste tijd voor de les is de periode april t/m oktober en de meeste vislessen worden in de maanden mei-juni gegeven.

Vraag je (groot)ouders om te helpen!

Bij de visexcursie zijn vrijwilligers nodig als begeleiding bij het vissen en om toe te zien op de veiligheid aan de waterkant. Als er vanuit de hengelsportvereniging geen of weinig vrijwilligers beschikbaar zijn, is de hulp van jouw ouders of grootouders welkom. Heb je een oudere broer of zus die vist? Natuurlijk mag hij of zij ook helpen!

De visles kan pas doorgaan wanneer er vijf of zes vrijwilligers bij aanwezig zijn, bij voorkeur met enige vis-ervaring. Vraag dus je ouders en grootouders of ze kunnen helpen! Op deze pagina kunnen ze alle informatie vinden.