Winkelwagen
Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

De visles

De visles en het lespakket Zoetwatervissen

De visles wordt gegeven door een vismeester die door Sportvisserij Nederland is opgeleid. De kinderen leren welke vissen in Nederland leven, hoe je ze kunt herkennen, wat ze eten, hoe ze onder water ademen en welke rol waterplanten spelen.

Elke leerling krijgt een lespakket, dat bestaat uit een leuk en leerzaam werkboek met drie zoekkaarten over waterplanten, waterdiertjes en vissen. Ze oefenen klassikaal met de zoekkaart vissen en als leerkracht kun je met het werkboek eventueel nog een aantal lessen aan de slag.

Klik hier voor de docentenhandleiding voor het Lespakket Zoetwatervissen.
Klik hier voor het wateronderzoeksrapport bij het Lespakket Zoetwatervissen.

De visexcursie: vissen met de klas

Voordat de visexcursie begint, krijgen alle leerlingen een Stekkie keycord met daaraan een Stekkie hakensteker. De kinderen leren met behulp van rubberen kunstvissen hoe zo'n hakensteker werkt. Daarna gaan ze op weg naar het viswater om onder begeleiding van vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportvereniging (én enkele vrijwilligers van school) te gaan vissen.

Aandacht voor het welzijn van de vis

Bij een visles wordt expliciet aandacht gegeven aan het welzijn van de vis. Kinderen leren dat ze een vis met natte handen moeten vastpakken, hoe ze deze voorzichtig moeten onthaken en daarna laag bij het water moeten terugzetten. Bij de visles gebruiken we weerhaakloze haakjes, om een vis snel en probleemloos te onthaken.

Gevangen vissen die in een emmer of aquarium worden bewaard, zodat alle kinderen ze goed kunnen bekijken, verblijven daar slechts kortstondig. Zo wordt voorkomen dat vissen in ademnood raken.

Vissen: leuk en gezond!

Jaarlijks geven zo’n 100 vismeesters verspreid door Nederland meer dan 600 vislessen aan de hoogste groepen van het basisonderwijs en de eerste groepen van het voortgezet speciaal onderwijs. Hiermee worden jaarlijks 15.000 kinderen bereikt. Vrijwel alle scholen, kinderen en ouders zijn enthousiast over het vislesprogramma.

Kinderen zitten in de periode na een visles minder vaak op de bank en genieten aan de waterkant van het sportvissen. Concentratie, rust, het ervaren van succes en aandacht voor de natuur zijn belangrijke elementen van het sportvissen en hebben een positieve uitwerking op de gemoedstoestand. Veel kinderen zijn thuis of op school erg druk, maar eenmaal achter een hengel komen ze helemaal tot rust.
Divide