Winkelwagen
Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Visles op school: ‘Ze moeten weg van die schermen’

Op een gegeven moment is er geen houden meer aan en wordt de ene na de andere vis binnengehengeld. De kinderen uit groep 7 en 8 van de Beatrix School in Harfsen vinden het prachtig en begroeten elke vangst met luide kreten. Ze zitten eens niet aan de iPad of laptop, maar zijn op ‘visles’ met vismeester Wim Langeler.

Online AD artikel, geschreven door Gert Kramer, 7 juli 2022

Vissen. Dat is toch die activiteit waarbij grijze mannen vanuit een campingstoeltje naar hun dobber zitten te turen? Daar zit wel wat in, moet Vismeester Wim (68) toegeven. Hij vist al zijn hele leven en is lid van Hengelsportvereniging (HSV) Laren-Lochem. Wim is sinds 10 jaar ‘Vismeester’, na een opleiding bij Sportvisserij Nederland. “Kinderen moeten achter die computer vandaan", vindt Wim. "En daar proberen wij ze bij te helpen. Lekker de natuur in. Vandaag kan dat gelukkig weer voor het eerst sinds dik twee jaar, het begin van de corona-uitbraak. Hopelijk krijgen visclubs aanwas van leden door al die enthousiaste kinderen. Want wij kunnen wel wat verversing gebruiken."

Visles is gratis

De Vismeesters gaan het hele land door, op een soort tournee langs basisscholen. Die kunnen gratis een visles binnen hun muren halen. De kinderen van de Beatrix School hebben net een theorieles achter de rug van Vismeester Wim. Die heeft ze haarfijn uitgelegd hoe je bijvoorbeeld een haakje uit de bek van een vis haalt, zonder die te verwonden. En duidelijk gemaakt hoe je een vis oppakt om er vervolgens trots mee te showen voor de onvermijdelijke ‘trofeefoto’.

De 12-jarige Melle Peet toont trots de steur die hij binnenhengelde. "Dit is de eerste vis die ik ooit heb gevangen." © Arjan Gotink

Melle heeft snel beet

De 12-jarige Melle Peet beleeft dat triomfantelijke moment al heel snel. De praktijkles is nog maar net begonnen of hij haalt al een behoorlijke joekel naar de kant: een steur. Alle vissen in de vijver aan de Zwiepseweg zijn uitgezet door Wims visclub. Melle krijgt hulp van een ander lid van HSV Laren-Lochem en na enig geworstel ligt de steur in het netje. Melle toont zich een snelle leerling door de steur soepel te verlossen van het vishaakje. Dat doet hij met een speciale ‘onthaker’ - een staafje met inkepingen om het haakje los te werken - die alle schoolkinderen vonden in de goodiebag die ze kregen na de theorieles.

Kinderen van de Beatrix School bewonderen en fotograferen elkaars vangst. © Arjan Gotink

Eerste visvangst ooit

Melle poseert trots met de glibberige steur, die verwoed probeert te ontsnappen. Daarna gaat de vis terug de vijver in. Dat gebeurt met alle vissen die worden binnengehaald. "Dit is de eerste vis die ik ooit heb gevangen", zegt Melle niet zonder trots. "Of ik het eng vond? Nee hoor. Niet om die vis op te pakken en ook niet toen ik het haakje eruit moest halen."
Zien we Melle vaker terug langs de waterkant? Daar moet hij nog even over nadenken. "Dat weet ik nog niet. Ik vind het wel leuk om te vissen hoor. En het was wel gaaf om die vis te vangen. Maar er zijn zóveel andere leuke dingen die ik kan doen. Ik weet nog niet of ik later vaker ga vissen."

En ja hoor, weer beet. Een medewerker van visclub HSV Laren-Lochem helpt twee jongedames om hun vangst binnen te halen. © Arjan Gotink

Visles slaat telkens aan

Henriëtte van de Pol slaat de hengelende en schreeuwende kinderen geamuseerd gade. Zij is de juf van de dik twintig leerlingen. "Wij doen dit al meerdere jaren en de visles slaat steeds weer aan. Dit is de laatste week voor de zomervakantie en daar past zo'n activiteit ook prima in. De reacties zijn altijd enthousiast. De kinderen gaan er niet alleen op uit, maar steken ook nog eens iets op over vissen en de natuur."

En weer klinkt een triomfantelijke kreet: beet!

Bekijk hier het artikel met filmpje:

Divide